Ekospotřebitel
ekospotrebitel spotrebitel logotyp

Značení výrobků

„Etickému ekospotřebiteli“ záleží na tom, aby jeho spotřeba nepřinášela zbytečné utrpení zvířatům a nezanášela nežádoucí látky do životního prostředí. Dává tedy přednost přípravkům na bázi přírodních substancí (mýdlo, léčivé byliny) či home made výrobkům z přírodních (domácích) produktů, jejichž zdravotní nezávadnost prošetřila již sama praxe.

 

 

Zákonné nejasnosti a (in)triky výrobců

Rozhodování pro výběr spotřebitelům neusnadňují. Na výrobku např. nemusí být výslovně uvedeno, že byl (či jeho ingredience) testován na zvířatech. Některé značky jsou navíc nedůvěryhodné či zavádějící.

trojZnačka „králíček v trojúhelníčku“ (mj. bez garance státu), kterou používali sami výrobci pro výrobky, které nebyly testovány na zvířatech, je dnes neaktuální. Dle legislativy EU se může užívat znění „netestováno na zvířatech“ pouze pokud žádná složka nebyla na zvířatech nikdy a nikde testována: v praxi však takovéto výrobky téměř neexistují.

 

Pro spotřebitele může být matoucí i slovíčkaření, př. kosmetika či výrobek z přírody, přírodní prostředek, přírodní kosmetika apod. Testovány totiž bývají i mnohé „přírodní produkty“, pokud jsou připravovány komerčně.

 V EU platí od března 2013 zákon (teoreticky) zakazující testování kosmetických výrobků a složek na zvířatech i zákaz dovozu a prodeje takto otestované kosmetiky. Je však ještě dlouhá cesta k tomu, aby nařízení fungovalo v praxi efektivně. Samotné dodržování zákazu je v kompetenci jednotlivých členských států EU. Mnohé z nich pravděpodobně nemají potřebné znalosti a finance k tomu, aby převedli teorii do praxe. Společnosti navíc mohou provádět testování nebo prodávat testované výrobky na zvířatech v jiných částech světa.

V 80 % států (světa) zatím zůstává testování kosmetiky na zvířatech legální.

Některé země testování výrobků na zvířatech vyžadují (např. v Číně je to povinné pro schválení výrobku k prodeji). Jedna firma může tedy dodávat výrobky testované na zvířatech na jeden trh a testované alternativně na jiný.

Nadále také zůstává několik otázek a nejasností – například přesně není definován pojem „kosmetická složka“; otázkou je i rozsah zákazu; a také je zatím nejasné, zda mohou být v kosmetice používány složky testované na zvířatech kvůli jiným předpisům. Taktéž pokud je některá složka výrobku nebo celý výrobek (směs látek) označena jako léčivo, tak je testována (byť je použití de facto kosmetické a léčivé účinky jsou nepatrné nebo sporné). Za určitých okolností je tedy zřejmě nadále možné kosmetické složky na zvířatech testovat.

Evropský zákaz se nevztahuje na prostředky pro domácnost a jejich testování může nadále probíhat na zvířatech. Proto u čisticích prostředků, (nezbytných) chemikálií a léčiv používejte selský rozum a zvažujte potřebu jejich koupě a užití vč. jejich efektivnosti.

Netestují

Příklady firem, které netestují na zvířatech, najdete např. na internetových stránkách organizace Svoboda zvířat.

Zorientovat na trhu Vám pomohou výrobky se spolehlivými certifikáty:

Humánní kosmetický standard a Humánní standard pro prostředky pro domácnost HCS/HHPS

krJediný celosvětově platný certifikáty, které vám můžeme doporučit.  Označené výrobky včetně jednotlivých složek nejsou (po určitém datu) testovány na zvířatech. Firmy označené certifikátem HCS/HHPS nesmí provádět testy na zvířatech, ani je zadávat jako zakázku jiným subjektům a to nikde na světě. Kromě toho musí dodržet pevně stanovené datum ukončení testování na zvířatech, po kterém již nesmí být výrobky ani jejich složky takto testovány. Dodržování podmínek certifikace je kontrolováno pravidelnými nezávislými audity. Mezi značky s HCS a/nebo HHPS dostupné v ČR patří např. Astonish, Ecover, Freeman Cosmetics, Kiss My Face, Manufaktura, Marks & Spencer, Sebamed a Urtekram.

Další certifikace (zejména kosmetiky)

Certifikát EcoCert ECO (95 % složek přírodního původu, z čehož 50 % musí pocházet z ekologického zemědělství) a přísnější EcoCert BIO (95 % z ekologického zemědělství) stanovují minimální obsahy použitých složek z ekologického zemědělství. Z hlediska kosmetiky upravují výrobu osobní přírodní kosmetiky, čisticích prostředků a parfémů. Je možné se s ním setkat i na jiných než kosmetických výrobcích; certifikují také Fair Trade produkty.

cpkČeskou obdobou je logo CPK a CPK bio – certifikovaná přírodní kosmetika. Již před zákazem testování kosmetiky na zvířatech uplatňovali standard, že „výrobky či jejich prototypy nebo vývojové fáze ani výchozí suroviny nesmí být testovány výrobcem, prvním distributorem nebo jakýmkoliv distributorem na zvířatech…“. Dále nesmí výše jmenovaní zadávat takové testy druhým stranám. Prohlášení je ale i zde „pouze“ deklarativní – bez kontrol – a proto ne úplně 100% (avšak důvěryhodnější než u běžných druhů konvenční kosmetiky). Pozitivně lze hodnotit i hledisko ekologické.

Další certifikát zaručující, že kosmetický výrobek ani použité ingredience nebyl testován na zvířatech, je logo Vegan a jeho americké obdoby Vegan Certified. Kritéria však nejsou nastavena tak striktně, jako je tomu u certifikátu HCS/HHPS. Logo zároveň informuje o tom, že kosmetický výrobek neobsahuje žádný živočišný produkt.

BDIH je certifikátem přírodní kosmetiky informující o původu použitých složek z hlediska vyloučení či minimalizace chemických látek. BDIH zaručuje přírodní původ určité části složek daného kosmetického výrobku a vymezuje také složky, které nesmí být při výrobě používány.  Nezohledňuje však, zda složky pochází z ekologického zemědělství. Je to jedna z nejčastěji užívaných ochranných známek na mezinárodní úrovni. Splnění podmínek pro značku posuzuje mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode.

Pruvodce_vizual_bily

 

O šetrné kosmetice a spoustě dalších témat, informuje rosí publikace Průvodce ekospotřebitele, která je volně ke stažení nebo ji lze objednat v našem e-obchodě.

 

Použijte také náš webový rozcestník Kam dál?